Kakvu poruku šalju boje vašeg sajta?

Boje igraju vrlo važnu ulogu ne samo u našoj svakodnevnici, već kada je u pitanju naš biznis. Korišćenje pravilnih boja može da poboljša korisničko iskustvo, poverenje u naš brend, kao i da utiče na ponašanje korisnika i dovede do željenih ciljeva.

Ukoliko niste sigurni kakve boje treba da izaberete kada započinjete svoj onlajn biznis, obratite pažnju na poruke koje šalje svaka nijansa koja čini vaš brend identitet – svaka od njih utiče na publiku na drugačiji način.

Pre toga ćemo baciti pogled nazad u istoriju boja, kako bismo dobili bolju predstavu o tome kako ih percipiramo i kakve nam one to poruke šalju.

Teorija boja

Boje i njihovo prisustvo u našoj svakodnevnici određuju način na koji posmatramo svet. Upravo zato je boja objekat istraživanja od strane nekih od najvećih umova čovečanstva.

Još u antičko doba, Aristotel je tvrdio da ima 7 osnovnih boja, a tokom perioda renesanse, neki umetnici su pokušavali da uspostave njihov tačan redosled. Jedna od prvih teorija je glasila da su boje mešavine tame i svetlosti, gde je najsvetlija boja crvena, a najtamnija – plava.

Prvi ozbiljniji korak u teoriji boja, potkrepljen argumentima, delo je Isaka Njutna koji je tokom XVII veka uspeo da dokaže da je svetlost sastavljena od različitih boja. Čuveni eksperiment sa prizmom postaje razlog za pojavu vidljivog spektra svetlosti koji se i do dan danas izučava na časovima fizike. Tako se pojavljuje prototip takozvanog kruga boja gde se iste dele na svetlosne (aditivne) i pigmentne (suptraktivne).

Najprostije rečeno – svetlosne boje su boje koje čine svetlost, a njihovo mešanje vodi do osvetljavanja. Njihove tri boje se smatraju osnovnim: crvena (Red),  Zelena (Green) i plava (Blue). Od prvih slova engleskog prevoda ove tri boje je sastavljen i naziv RGB. Pretpostavljamo da ste se već setili da ekrani rade sa ovim bojana i svaki dizajn koji je namenjen ekranima se priprema po ovom modelu boja.

S druge strane, pigmentne boje su zasebne boje predmeta oko nas, a njihovo mešanje vodi do zatamnjenja. Njihova raznolikost je manja, a među njima takođe mogu da se pronađu tri osnovne boje – cijan (Cyan), magenta (Magenta) i žuta (Yellow). Kako bi se paleta popunila, njoj se dodaje i crna (Black). Imajući u vidu da je crna boja osnovna u štamparskoj industriji, nju zovu ključnom (Key) – i na taj način se dobija naziv CMYK. 

Postoje i druge palete boja poput Pantone, HKS i RAL koje su namenjene za bojenje različitih materijala – od papira preko tekstila do metala. Ipak, one u osnovi koriste osnovni CMYK model, pokušavajući da rašire ograničenja pigmentnog spektra.

Šta to znači i kakve veze ima sa bojama vašeg onlajn projekta?

Ako odlučite da vaš logo bude plav, onda treba da predvidite njegovo korišćenje ne samo na web-u, već i na budućim štampanim materijalima, poput vizit karti. Ako počnete od još bogatije RGB palete, moguće je da će se ispostaviti da ne možete da stvorite istu boju prilikom štampanja. Istovremeno, ako pripremite sliku samo za ekran, moći ćete da ojačate boje tako da „ugreju“ ekran.

Kakve poruke nose boje prilikom izrade jednog sajta?

Vizuelni prikaz sajta igra veliku ulogu u uspehu vašeg biznisa jer poboljšava prepoznatljivost brenda i dovodi do povećanja saobraćaja ka vašoj veb-stranici.

Boje, kao deo grafičkog dizajna, imaju sposobnost da podsvesno deluju na korisničko ponašanje i njihove emocije. Zato ćemo sagledati kako se asociraju neke od osnovnih nijansi:

Crvena 🔴

U digitalnom svetu, zasićenije nijanse ove boje su prikladne za stilizovanje kulinarskog bloga, sajta restorana ili proizvođača vina jer je dokazano da crvena, u svojoj tamnijoj gami, stimuliše apetit. Ne preporučuje se da se koristi prilikom kreiranja logoa i veb-stranica koje imaju za cilj da osvoje poverenje svoje publike, jer se smatra da daje osećaj nemira i agresije.

Narandžasta 🟠

Ako želite da naterate publiku da izvrše određenu akciju, onda sigurno treba da koristite narandžaste elemente i dugmiće. Prisustvom narandžastih akcenata se pretpostavlja da postoji usluga i uliva dodatno poverenje.

Žuta 🟡

Kako biste privukli pažnju korisnika na konkretan sadržaj ili važnu informaciju, žuta definitivno treba da bude boja koju ćete koristiti. Možete da je koristite na različitim banerima na kojim želite da istaknete svoju veb-stranicu.

Zelena 🟢

Povezuje se sa mirom i pouzdanošću. Obično je ova boja preferirana od strane sajtova povezanim sa ekologijom i inicijativama za zaštitu prirode. Osim toga je jedna od najčešćih boja u tehnološkom svetu, jer je simbol inovacija i novih početaka. Nijanse tamnozelene se uglavnom biraju od strane finansijskih institucija i sajtova koji se bave valutama. Smatra se da ova boja otključava maštu i kreativnost.

Plava 🔵

Ovo je boja mira i sigurnosti. Različite nijanse se koriste u logoima i brend identitetima nekih od najpopularnijih platformi poput Facebook-a, Twitter-a, LinkedIn-a i Behance-a. Na plavu računaju i poznate marke automobila poput Volkswagen-a, BMW-a i Ford-a. Ukratko – plava boja je nametnuta dizajnu svetskih kompanija čiji je cilj da osvoji poverenje korisnika i da ih ubedi u kvalitet usluga koje nude. Plava je boja biznisa. Što je nijansa tamnija, to je veća šansa za osećaj stabilnosti i pouzdanosti brenda.

Savet: Izbegavajte upotrebu plave boje prilikom kreiranja sajta koji je usmeren ka kulinarstvu. Ova boja potiskuje apetit i blokira čula koja odgovaraju procesu hranjenja.

Ljubičasta 🟣

U slučaju da niste sigurni koju boju da izaberete kada pravite sajt za bižuteriju, kozmetiku ili proizvode za dame, probajte nijanse ljubičaste. Ova boja se smatra kraljevskom, ali se često i povezuje sa duhovnošću, mistikom i fantazijom. Nikako se ne preporučuje korišćenje ljubičaste za poziv na akciju putem call-to-action dugmadi.

Roze 🌸

Roze boja je simbol romanike, nevinosti i mladosti. Može se reći da je dobar izbor za dizajn ličnog bloga, sajta za kozmetičke usluge ili modu i lepotu. Osim toga, može se koristiti i za sajt za humanitarne svrhe, terapeute i sajtove za decu.

Savet: Budite pažljivi sa korišćenjem ove boje jer može da odbije publiku jer se ponekad smatra znakom nezrelosti.

Crna ⚫️

Budite oprezni kada je u pitanju korišćenje crne. Preporučuje se da se njeno prisustvo izbegava na sajtovima za očuvanje zdravlja, finansija i hrane. Ali, ne možemo zanemariti činjenicu da crnu gamu koristi mnogo luksuznih brendova u oblasti mode, auto industrija i tehnološki proizvodi.

Bela ⚪️

Iako sa sobom nosi pozitivnu konotaciju poput savršenstva, kreativnosti, klase i elegancije, bela boja krije rizik od dosade za posetioce jednog sajta.

Zašto poznavanje boja može biti od značaja za vaš biznis?

Poznavajući teoriju boja i modela kombinacija, možete efektivnije donositi odluke za vaš biznis.

One vam pomažu da:

  • Stilizujete poruke koje ćete slati vašim klijentima;
  • Kreirate bolju koncepciju brenda vašeg biznisa;
  • Podsvesno utičete na svoju publiku psihološkim tehnikama;
  • Poboljšate korisničko iskustvo do nekoliko puta;
  • Izgradite marketinšku strategiju za uspešan razvoj vašeg biznisa;
  • Razumete kako da se razlikujete od konkurencije i privučete više posetioca na vaš sajt.

Sada znate koliko je važno da budete pažljivi prilikom izbora boja, pogotovo kada je u pitanju vaš biznis. Imajte u vidu da one mogu biti najverniji saveznik, ali i najveći neprijatelj, jer imaju sposobnost da utiču na formiranje korisničkog ponašanja.

Kada ste već upoznati sa značajem boja, možete da koristite to i u praksi! Započnite svoj digitalni projekat i učinite ga atraktivnom onlajn destinacijom za vaše posetioce. Neka vaš brend bude dostupan za sve na mreži i prepoznatljiv svim vašim budućim klijentima.

Magdalena Vasev
Magdalena Vasev
Marketolog u IT-ju, IT-jevka u marketingu: Magdalena ima mnogo nadimaka i još više interesovanja. Razapeta između kreativnosti i logike, trudi se da svakodnevno nauči nešto novo i u istoj meri naučeno podeli sa drugima. Diše digitalno - živi socijalno.
5 1 глас
.
Pretplata
Obavesti me ukoliko
guest

0 Comments
Уграђене повратне информације
Погледај све коментаре