Da se kojim slučajem ova stranica učitala nekoliko sekundi kasnije nakon što ste kliknuli na link do nje, verovatno je sada ne biste ni čitali, već biste bili na nekoj drugoj stranici.
Zato je brzina učitavanja sajta važna – da ne bismo gubili posetioce, čitaoce, klijente, da bismo bili agilni i ostavili jak profesionalni utisak o sebi, našem poslovanju i ispunili očekivanja. Brz sajt u kombinaciji sa kvalitetnim sadržajem koji nudi, uslugama i proizvodima, stvaraju pozitivno korisničko iskustvo. Zauzvrat, imate zadovoljne i lojalne posetioce i smanjen procenat onih koji odlaze sa sajta posetivši pritom tek jednu njegovu stranicu (tzv. bounce rate), veći procenat konverzije posetioca u klijente (tzv. conversion rate) i veći prihod, generalno govoreći.
Zamislite sajt koji nudi jako koristan i kvalitetan sadržaj (ili usluge, odnosno proizvode). Korisnik pretražuje Internet u potrazi za informacijama o temi od interesa i dolazi do takvog sajta. Klikne na link očekujući da momentalno ugleda ono za čime je i tragao. Ali je sajt spor i ne učitava očekivani sadržaj u narednih nekoliko sekundi. Iako sajt sadrži relevantnu informaciju, posetilac ga napušta i vraća se na rezultate pretrage. Otvara naredni sajt, koji se otvara munjevito i ostavlja dobar utisak na posetioca. Ostaje na ovom sajtu duže vremena čak i ako inicijalno nije našao tražene informacije. Ukoliko nađe tražene informacije i bude zadovoljan daljom interakcijom sa sajtom (korisničkim iskustvom), taj posetilac postaće fan, pratilac, redovni posetilac ili klijent. A šta je izgubio spori sajt sa početka ove priče? Sve što predstavlja suštinu njegovog postojanja – redovnog posetioca!
Brzina sajta utiče na mnoge aspekte od kojih zavisi njegov dalji napredak. Neki od njih su:
1. Prvi utisak o sajtu
Niko ne voli da čeka. Posebno onlajn korisnici! Pre će zatvoriti spor sajt nego što će sačekati da se njegova stranica učita.
Prva stvar koju posetilac vidi je učitavanje elemenata stranice – prikazuje se dugmad za navigaciju, pojavljuju se i pozicioniraju slike na stranici, a na linkove je moguće kliknuti mišem. Tokom ovog vremena klijent čeka. Što duže čeka, to je lošija njegova prva impresija o sajtu, a kursor miša polako ide ka dugmetu X za zatvaranje stranice.
Ako su svi drugi servisi i kanali komunikacije brzi, a sajt to ne prati na podjednako kvalitetnom nivou, korisnici će steći negativan utisak o njegovom imenu, poslovanju i brendu.
54% posetilaca kaže da njihovo nestrpljenje raste čekajući da se verzija poslovnog sajta namenjena korisnicima mobilnih uređaja učita.
(Google 2018)
Ovde se ne radi o sledećoj „prvoj“ impresiji o sajtu, utemeljenoj na njegovoj vizuelnoj kompoziciji, dizajnu, razmeštaju elemenata na stranici, tipografiji. Utisak na osnovu pomenutih aspekata dizajna formira se za svega 50 milisekundi, a od njega zavisi hoće li posetilac ostati na sajtu.
Brzina sajta čini deo ukupne profesionalne prezentacije biznisa na Internetu.
2. Rangiranje i indeksiranje od strane Google-a
Ne samo posetioci, već i veb-pretraživači uzimaju u obzir brzinu sajta, naročito Google.
Rangiranje u rezultatima pretrage
Brzina učitavanja sajta korisnicima desktop uređaja je faktor koji utiče na njegovo pozicioniranje u rezultatima Google pretrage još od 2010.
Odskora (tačnije od 2018. godine), brzina učitavanja sajta korisnicima mobilnih uređaja predstavlja faktor njegovog pozicioniranja u pretrazi na tim uređajima.
U situaciji kad je vaš sajt brz, biće pozicioniran više u rezultatima pretrage i nadmašiće sporije sajtove konkurencije. Kako ne bi dospeo na šestu stranicu rezultata pretrage, sajt se mora učitavati brže od konkurentnih sajtova.
Indeksiranje (Dodavanje u Google-ovu bazu podataka)
Od jula 2019. Google primenjuje princip indeksiranja „Mobile First“ (dajući prioritet sadržaju prilagođenom mobilnim uređajima) za sve nove sajtove (ili one sajtove čijeg postojanja Google nije bio svestan u tom trenutku). Ovaj princip podrazumeva da najpre mobilni Googlebot Smartphone pretražuje (eng. crawling) i analizira sadržaj stranice (eng. indexing) kako bi razumeo o čemu je reč. Ukoliko se performanse vašeg sajta pokažu dobrim na mobilnim uređajima, znači da je on naklonjen korisnicima tih uređaja, iliti „mobile-friendly„. Samo je pitanje vremena kada će Google ovo prepoznati i potvrditi indeksiranjem po principu „Mobile First“ u Google Search Console-i. Nakon toga, većinu pretrage i analiziranja sadržaja sajta obaviće mobilni bot (koji je veoma osetljiv na brzinu učitavanja stranice, veličinu teksta i elemente koji se po potrebi prikazuju, odnosno nestaju (eng. collapsed elements) sa stranice).
Google indeksira mobilnu verziju sajta i čuva zabeleške o problemima koje ima sa prikazivanjem na mobilnim uređajima (kao što su npr. text-too-small, elements-too-close i drugi).
Za sajtove čijeg postojanja Google još uvek nije svestan, a koji su mobile-friendly, osnovnu pretragu (crawling) i analizu sadržaja (indexing) obavljaće kao i do sad – desktop bot.
Koristite Mobile-Friendly Test alat kako biste videli da li se vaš sajt kvalifikuje kao „Mobile-friendly“ što se tiče Google-a.
Brzina učitavanja odražava se na kapacitet pretrage. Naime, Googlebot ima tzv. „budžet pretraživanja“ (eng. „crawling budget„), koji predstavlja definisani broj zahteva i resursa koje može koristiti u pretrazi svakog sajta. Ukoliko je sajt spor, analiza sadržaja na njemu (indexing) će se takođe odvijati usporeno. Ovo praktično znači da koristan sadržaj na sajtu neće odmah biti uključen u rezultate pretrage. Ukoliko se sajt učitava brzo na desktop i mobilnim uređajima, to će rezultirati većim brojem pretraga stranica, a samim tim šanse da se pojavi u rezultatima pretrage su veće.
3. Mobilno korisničko iskustvo
Korisničko iskustvo na desktop uređajima nije manje važno, no performanse mobilne verzije sajta danas predstavljaju vrlo bitan faktor uspešnog prisustva na vebu.
Procenat poseta sajtu sa mobilnih uređaja ima tendenciju stabilnog rasta. Globalno govoreći, na vebu je danas više korisnika mobilnih nego desktop uređaja.
Globalno posmatrano, tokom 2018. godine 52,2% aktivnosti na vebu došlo je sa mobilnih uređaja.
Statista
Desktop uređaji su moćniji i bolje povezani na Internet. Mobilni uređaji nisu još uvek toliko moćni i koriste mobilne mreže za povezivanje na Internet. Stoga se sajtovi koji nisu naklonjeni mobilnim korisnicima (non-mobile-friendly) učitavaju sporije na mobilnom u odnosu na desktop uređaj.
Prosečno vreme učitavanja stranice na mobilnom uređaju je 15,3 sekundi.
Google 2018
Korisnici očekuju istu brzinu i korisničko iskustvo, čak i bolje od toga, na svojim mobilnim uređajima. Ukoliko se sajt učita za 2 sekunde na njihovom desktop uređaju, oni očekuju da se isti podjednako brzo učita i na njihovom mobilnom uređaju. Zbog toga je ubrzavanje performansi mobilne verzije sajta toliko aktuelna tema.
„53% posetilaca na mobilnim uređajima zatvori stranicu ukoliko se učitava više od 3 sekunde.“
Google 2018
Što se sajt namenjen mobilnim korisnicima brže učitava, to je bolje korisničko iskustvo. Google i Facebook uzimaju u obzir performanse sajta namenjenog mobilnim korisnicima i brzinu. Ovi pokazatelji utiču na pozicioniranje sajta u rezultatima Google pretrage i Fejsbukovom News Feed-u prilagođenih mobilnim korisnicima.
Pitanje koje je potrebno da postavite sebi je: koliko je potrebno mom sajtu da se učita na mobilnom uređaju?
Google Test My Site
Posredstvom Guglovog Test My Site veb-alata možete videti brzinu učitavanja svog sajta namenjenog mobilnim korisnicima i njegovu relativnu poziciju u odnosu na konkurentske sajtove.
Statistika brzine sajtova bazira se na podacima generisanim prilikom poseta stvarnih korisnika. Podaci se prikupljaju u okviru Google projekta – izveštaj o korisničkom iskustvu sa Chrome-om. Ovo je Guglov merač brzine sajtova (eng. Site Speed Reporter) koji dolazi uz sâm Guglov veb-pretraživač Chrome. Realni korisnici su se saglasili da podatke o svojim posetama sajtovima šalju Guglu.
Koju god strategiju optimizacije brzine da primenite, ona mora početi i završiti se sa brzinom učitavanja sajta namenjenog mobilnim korisnicima.
4. Društvena mreža Facebook
Najveća društvena mreža na svetu, Fejsbuk, takođe uzima u obzir brzinu veb-sajtova. Da bi poboljšao korisničko iskustvo svojih 2 milijarde korisnika svakog meseca, Fejsbuk beleži brzinu učitavanja veb-stranica koje se dele i na bazi toga ih rangira u News Feed-u na mobilnoj aplikaciji. Fejsbuk osim brzine uzima u obzir i to kakav je prikaz sajta na mobilnom uređaju.
Što se brže sajt učitava, to će se učestalije i ispred ostalih pojavljivati pred očima vaših potencijalnih klijenata i pratilaca. Društvena mreža je najposećenije mesto na Vebu među svim kategorijama korisnika, a njena publika je najmasovnija i jednostavno joj je prići.
34% Internet korisnika u Srbiji koristi društvene mreže, prijavljujući se barem jednom mesečno na neku od njih.
Statista
Društvene mreže su glavni alat poslovnih marketing strategija. Ako su tamošnje pozicije slabe, sajt će dopreti do manje potencijalnih klijenata.
5. Stopa konverzije
Brzo učitavanje sajta neminovno vodi do povećanja benefita. Svi vole brzu i kvalitetnu uslugu. I okrenuće se vama jer znaju da će to i dobiti.
Sajtovi prilagođeni mobilnim uređajima koji se učitavaju u roku od 2 sekunde ili brže, imaju za 15% veću stopu konverzije.
Google 2018
1 sekund sporije učitavanje stranice na mobilnom uređaju može uticati na smanjenje stope konverzije i do 20%.
Google 2017
Mobilni korisnici koji su imali negativno iskustvo sa sajtom imaju 62% manje šansi da postanu klijenti, bez obzira koliko im se dopadljivom i kvalitetnom čini vaša marketing kampanja.
Google 2017
Kad je sajt spor, tek nekolicina će ga preporučiti prijatelju. Takođe, neće biti linkovan na drugim sajtovima (kao referenca) jer nema dovoljno dobre performanse, što bi se isto tako negativno odrazilo na sajt sa kojeg je linkovan.
Google Test My Site
Sa Impact Calculator opcijom u okviru Guglovog Test My Site alata, možete izračunati uticaj brzine vašeg sajta na sâm biznis, ili, drugim rečima, potencijalno povećanje prihoda kao rezultat ubrzanja sajta.
Da biste videli povećanje, potrebno je da unesete tri parametra – prosečan broj posetilaca na mesečnom nivou, stopu konverzije posetilaca u klijente (%) i prosečnu vrednost pojedinačne narudžbine ($).
Na kraju rezultata, možete preuzeti generisani izveštaj sa preporukama na koji način možete unaprediti svoj sajt. Ovaj izveštaj možete proslediti IT odeljenju kompanije ili osobi odgovornoj za održavanje i razvoj vašeg sajta.
Brza pitanja i brzi odgovori
Evo i odgovora na najčešće postavljena pitanja vezana za brzinu vašeg sajta.
Koliko je brz moj sajt?
Brzina veb-sajta nije jedini pokazatelj univerzalan za sve njegove posetioce, koji se može izmeriti samo jednim instrumentom ili predstaviti samo jednom vrednošću.
Brzinu sajta možete izmeriti preko (Web) Developer alata iz veb-pregledača (browser) kao i preko veb-alata poput PageSpeed Insights, GTmetrix, Pingdom, i WebPageTest. Imajte na umu da će rezultati dobijeni korišćenjem pomenutih alata prikazivati više vrednosti vremena potrebnog za učitavanje stranica, budući da se merenja sprovode posredstvom udaljenih servera koji se nalaze na različitim lokacijama širom sveta.
Kako se ubrzava učitavanje sajta?
Najpre je potrebno proveriti i proceniti performanse i metriku sajta. Zatim se procenjuju kritični momenti učitavanja stranice i analiziraju mogućnosti za optimizaciju.
Postoje različiti načini i tehnologije za ubrzavanje sajtova. Naravno, oni nisu univerzalno primenjivi na sve tipove aplikacija i sajtova. U nastavku navodimo osnovne pravce u kojima je moguće ići sa optimizacijom i ubrzavanjem sajta:
Back-end sajta:
- Odabir odgovarajućeg hosting okruženja sa neograničenim saobraćajem, ALL SSD tehnologijom i bezbednosnim sistemom koji pokriva kompletnu infrastrukturu.
- Optimizacija rada aplikacije, ubrzavanje procesa generisanja stranica, internih procesa, programske logike.
- Optimizacija SQL upita i veličine baze podataka.
- Aktivacija keširanja na nivou aplikacije – uz pomoć tehnologija kao što su Memcached i Redis.
Front-end sajta:
- Redukovanje broja učitavanja internih i eksternih resursa.
- Smanjivanje veličine stranice (u kb).
- Optimizacija slika na sajtu – njihovog broja, veličine (u kb) i formata.
- Uklanjanje skripti koje blokiraju JavaScript.
- Minifikacija (smanjivanje) CSS i JavaScript kôda.
- Kompresovanje statičkih resursa na stranici – HTML, CSS, JavaScript.
- Aktivacija keširanja od strane veb-pregledača (browser).
- Aktivacija keširanja na nivou servera sa tehnologijama kao što je SuperCache.
Ko vrši optimizaciju brzine sajta?
Kada je optimizacija potrebna u samom jezgru i logici aplikacije, kao što je npr. izmena u kôdu, najbolje bi bilo angažovati stručnjaka iz te oblasti.
Za neke optimizacije vam možda pomoć i nije potrebna. Na primer, možete smanjiti veličinu slika pre njihovog otpremanja na sajt, možete proveriti koji se to eksterni resursi butuju (učitavaju) sa stranicom i deaktivirate ih (npr. dodati od strane plagina), možete omogućiti neku od tehnologija ubrzanja tj. keširanja na sajtu, itd.
Ukoliko se opredelite da poslušate savet u vezi sa ubrazavanjem, budite krajnje oprezni; pogrešno odrađena optimizacija može usporiti vaš sajt umesto da ga ubrza. Primena saveta za optimizaciju koji dolaze od strane pojedinih veb-alata (aplikacija) nije garancija da će vam se sajt učitavati brže. Uvek testirajte nove stvari na test-verziji sajta.
Brzina učitavanja sajta utiče na korisničko iskustvo, poziciju u rezultatima pretrage, procenat konverzije posetilaca u klijente i prihod. U današnje vreme, posebno je važna brzina učitavanja vašeg sajta na mobilnim uređajima. Što bolje performanse sajt ima na mobilnom uređaju, bolju „prođu“ će imati kod posetilaca, Gugla i Fejsbuka.