9 metrika za uspešan blog

Blog je jedna od najvažnijih komponenti digitalnog marketinga. On ima potencijal da dovodi saobraćaj na sajt, bez obzira na to da li reklamirate sadržaj ili ne.

Blog je nešto kao informacioni portal za vaše korisnike – a u današnje vreme informacija je najdragoceniji resurs. Već smo pričali o tome zašto je važno pokrenuti kompanijski blog. U ovom članku ćemo se posvetiti njegovom kvalitetu i važnim metrikama koje ga opredeljuju.

Instrumenti za analizu

Različiti instrumenti za analizu opisuju iste metrike na različit način. Bez obzira na to da li koristite Google Analytics, AWstats ili nešto drugo, važno je da znate kako ovi sistemi prikazuju svoje rezultate.

U ovom tekstu ćemo veći deo opisanih metrika opisati putem platforme Google Analytics. Ako je još uvek niste podesili za vaš sajt, na kraju članka možete naći informacije o njenom podešavanju!

1. Ukupan broj poseta na blogu

Svaka poseta na vašem sajtu šalje signal Google-u da je vaš sadržaj koristan i zanimljiv. Za broj poseta važi ona stara: Što više – to bolje!

Posete mogu biti opšte i jedinstvene. Opštih poseta je uvek više nego jedinstvenih. Razlog tome je što jedan korisnik može napraviti više od jedne posete. Odnos između ove dve metrike može da vam pokaže da li je sadržaj koji delite sa vašim čitaocima zaslužan za to da se vraćaju na sajt.

🤔 Gde mogu naći ovakve informacije u Google Analytics-u? 

Ovu informaciju možete naći i na početnoj stranici ovog alata (Home). Takođe, možete joj pristupiti i putem Audience -> Overview.

Preporuka: Pogledajte sve podmenije menija Audience jer ćete tamo naći vrlo važne i zanimljive informacije o vašim čitaocima. Sami procenite koje informacije želite da pratite svakodnevno. Nakon toga otvorite meni Customization i kreirajte personalizovanu tabelu sa metrikama koje će vam pomoći da vidite sve podatke koje želite na jednom mestu.

Zanimljivo: Vaš sajt ne posećuju samo realni ljudi, već i takozvani „botovi“. To su posetioci Google-a. Oni ulaze na vaš nov sadržaj, „ocenjuju“ ga i određuju kako će se on rangirati. Google Analytics ne pokazuje saobraćaj svojih botova u statistikama. Ova informacija je uključena u AWStats, s tim da je odvojena od saobraćaja napravljenog od realnih ljudi. Nalazi se u sekciji „Not viewed traffic“.

Važno: Da li znate razliku između posetilaca, poseta i hitova? Poseta se generiše kada posetilac pristupi vašem sajtu. Jedan posetilac može napraviti više poseta. Hit predstavlja svaki zahtev poslat ka veb-serveru i svaki fajl poslat veb-pretraživaču. O tome možete pročitati više u našem članu: Koja je razlika između posetilaca, poseta, pregleda stranica i hitova?

2. Novi posetioci

Odnos između novih i redovnih posetilaca je važna metrika jer vam pokazuje da li dovodite nove čitaoce do vašeg bloga. U zavisnosti od ciljeva vaše marketing strategije, možete da preduzmete određene korake kako biste privukli nove posetioce.

🤔 Gde mogu naći ovakve informacije u Google Analytics-u? 

Audience -> Overview. Sa vaše desne strane ćete videti ovalni dijagram sa dve veličine: novi posetioci (obeleženi plavom 🟦 bojom) i posetioci koji su se vratili (zelenom 🟩). Kada je u pitanju blog, obično je broj novih posetilaca veći ili, u retkim slučajevima, jednak broju posetilaca koji su se vratili. Ali ne morate da brinete: pratite kako se kreću rezultati ovih metrika i sami ćete napraviti zaključak.

Preporuka: Kada preduzimate korake sa ciljem da privučete nove posetioce, pratite da li se novi posetioci kasnije vraćaju i kakav je procenat onih koji se ne vrate.

3. Najčitaniji članci

Ova metrika vam daje korisnu informaciju sa kojom ćete moći da poboljšate vaš blog. Pomoću nje možete videti koji članci su zanimljivi za vaše posetioce. I ne zaboravite – uvek možete da eksperimentišete! Možda se čitaocima dopada tema, dizajn, način pisanja, boje, sakupljena informacija… Saznajte šta je to što vašim čitaocima privlači pažnju i iskoristite to na pravi način.

🤔 Gde mogu naći ovakve informacije u Google Analytics-u? 

Behaviour -> Site content -> All pages. Učitaće vam se tabela svih stranica koje vaši čitaoci posećuju. Podrazumevano se stranice raspoređuju po padajućem redosledu kriterijuma pageviews (pregledi stranice). U koloni do opšteg broja pokazivanja stranice ćete videti i jedinstveni broj pokazivanja, što vam je u ovom slučaju važno.

Preporuka: Obratite pažnju i na ostale metrike koje ćemo opisati u daljem tekstu. Koliko dugo su se vaši posetioci zadržali na najčitanijim člancima? Kom procentu posetilaca je to poslednja stranica koju su videli? Koliko njih ne otvaraju ništa drugo nakon što pročitaju članak?

Da li ste znali: naš najčitaniji članak je Ne treba mi sajt – imam stranicu na Fejsbuku! Da li ste ga već pročitali?

4. Broj pregledanih stranica pri poseti – sesija

Da li vaši posetioci pročitaju članak i nakon toga napuštaju sajt? Ako nastave da čitaju i druge članke, to je dobar znak. Ako je vrednost ove metrike veći od 1 – čestitamo! To znači da vaši posetioci smatraju vaš sadržaj zanimljivim.

Privlačan i koristan sadržaj zadržava pažnju i gradi poverenje. Ako pričamo o broju posećenih stranica pri svakoj jedinstvenoj poseti, ne možemo da ne spomenemo još jednu vrlo važnu metriku: bounce rate. O njoj ćete saznati malo više u nastavku.

🤔 Gde mogu naći ovakve informacije u Google Analytics-u? 

U već poznatom meniju: Audience -> Overview -> Pages/Session.

5. Bounce rate (stepen otkaza posete)

Vrlo važna, ali i teško razumljiva metrika. Njena vrednost često plaši marketing specijaliste, ali ona ujedno zavisi od mnogo faktora.

Ovu metriku možete naći u Google Analytics-u. Ona predstavlja korisničko ponašanje, a tačnije: procenat ljudi koji je napustilo sajt bez ikakve druge radnje. Ukoliko imate visok bounce rate (iznad 80-90%) razmislite: da li se oslanjate na društvene mreže za promovisanje vaših članaka?

Cilj društvenih mreža je da zadrže pažnju njenih korisnika u njima samima. U njihovom interesu nije da „isteraju“ korisnika sa zida ili četa. Korisničko ponašanje u tom pogledu se često opisuje kao sledeće: zaustave se da pročitaju zanimljiv članak i nakon što to urade se vraćaju na društvenu mrežu putem koje su ga pronašli. U tome nema ničeg lošeg.   

Upravo zato je vrlo važno da pratite odakle dolazi najveći procenat vašeg saobraćaja i uporedite bounce rate za svaki kanal. Drugi razlozi za visok bounce rate može biti:

  • Nerelevantan sadržaj;
  • Neprikladne boje, font ili veličina fonta;
  • Loše oblikovan članak;
  • Nezanimljiv sadržaj;
  • Nedostatak delova sa „pozivom na radnju“ (call-to-action).

Važno: Ako koristite Google Analytics možete da promenite vreme za koje se jedan posetilac smatra otkazanim. Na primer: možete da dodate skriptu sa vašeg sajta u Google Analytics-u uz koju posetilac neće dobiti etiketu „otkazan“ ako je bio na vašem sajtu više od 60 sekundi, iako nije izvršio nijednu drugu radnju za to vreme. O tome možete pročitati više u Google Analytics dokumentaciji.

🤔 Gde mogu naći ovakve informacije u Google Analytics-u? 

Ova informacija se nalazi praktično svuda:

  • Početna stranica (Home);
  • Audience -> Overview -> Bounce rate;
  • Behaviour -> Site content -> All pages;
  • U svakoj tablici podmenija menija Acquisition.

6. Izvor saobraćaja

Ova metrika vam daje informaciju odakle dolaze posetioci na vaš sajt. Pomoću nje možete doći do zaključka koji kanali su najjači i da li vaše ulaganje ima pozitivne rezultate.

Pratite ovu metriku upoređujući je sa drugim. Na primer:

  • Koji kanali dovode najviše posetilaca?
  • Putem kojih kanala korisnici najviše provode vreme na vašem sajtu?
  • Koji su najčitaniji članci u zavisnosti od kanala putem kog dolaze na vaš sajt?

Budite kreativni!

🤔 Gde mogu naći ovakve informacije u Google Analytics-u? 

U meniju Acquisition ćete naći potpunu informaciju o kanalima za akviziciju. Zanimljivo je da Google Analytics određuje akviziciju kao „last click attribution“. To jest: Google Analytics daje zaslugu za akviziciju poslednjem kanalu putem kog je posetilac došao. Ako osim bloga imate i, na primer, onlajn prodavnicu, svaka realizacija koju vidite u ovom instrumentu će biti određena po modelu poslednje interakcije.

7. Prosečno vreme provedenog vremena na blogu/članku

Napisali ste članak koji se može pročitati za 5 minuta. Čak i da imate visok bounce rate, bilo bi dobro da obratite pažnju na to koliko vremena posetioci provode na vašem sajtu ili na konkretnom članku. Ako se zadržavaju nekoliko minuta, proverite skriptu koju smo vam spomenuli ranije.

Ako prosto „skeniraju“ vaš sadržaj – vreme je za optimizaciju.

🤔 Gde mogu naći ovakve informacije u Google Analytics-u? 

Da preciziramo:

  • Prosečno vreme na stranici predstavlja vreme koje posetilac provodi na konkretnoj stranici vašeg sajta. Ovo možete naći u tablici najposećenijih stranica: Behaviour -> Site content -> All pages.
  • Prosečno trajanje sesije predstavlja vreme koje posetilac provodi na celom vašem sajtu. Ovo možete naći u: Audience -> Overview -> Average session duration.

#8 Broj pratilaca (pretplaćenih ili RSS)

Pisanje bloga se zasniva na ideji da razvijete svoj sajt ili biznis. Nakon nekog vremena shvatate da vaš trud u suštini pomaže ljudima i oni to jako cene. To se najbolje vidi u broju ljudi koji su se pretplatili na vaš blog.

Nakon stupanja ZZPL-a (Zakona o zaštiti podataka ličnosti) na snagu više nije moguće da prosto dodate vaše korisnike na spisak abonenata. Sada, ako neko želi da prati vaš blog, treba dobrovoljno da pošalje zahtev kako biste ga informisali o vašim novim člancima.

Ovo nije metrika koju možete naći u Google Analytics-u. Možete je pronaći u panelu za upravljanje, u zavisnosti od integracije koju koristite.

Važno: Ako koristite dvofaktornu verifikaciju za potpisivanje na blog, podsetite vaše čitaoce da će, nakon potpisivanja, primiti imejl o potvrdi i da je potrebno da putem njega verifikuju zahtev.

#9 Komentari na blogu

Komentari su još jedna vrsta metrike koja vam daje povratnu informaciju od vaših klijenata. Ova metrika je kvalitativna.

Pratite kakvi su njihovi utisci, preporuke i želje. Ovaj tip smernica je vrlo koristan kako biste saznali kakav sadržaj ih zanima.

Ipak pišete članke za njih, zar ne?

Važno: Ovo takođe nije metrika koju možete naći u Google Analytics-u. Ovu informaciju možete naći u platformi putem koje upravljate vašim sajtom. U zavisnosti od nje, komentari se prikazuju na različit način, ali se uvek nalaze u nekom od glavnih menija table za upravljanje.

Kako da integrišem Google Analytics na mom blogu?

Na prvom mestu, neophodno je da imate nalog na Google-u. Kada ga budete napravili, pratite sledeće korake:

  1. Ulogujte se na Google Analytics sa vašim profilom;
  2. Kreirajte Property sa podacima o vašem sajtu;
  3. Dodajte skriptu za integraciju u <head> deo vašeg sajta;
  4. Proverite da li integracija radi.

Detaljne instrukcije za integraciju Google Analytics-a na sajt možete naći u Google dokumentaciji.


Magdalena Vasev
Magdalena Vasev
Marketolog u IT-ju, IT-jevka u marketingu: Magdalena ima mnogo nadimaka i još više interesovanja. Razapeta između kreativnosti i logike, trudi se da svakodnevno nauči nešto novo i u istoj meri naučeno podeli sa drugima. Diše digitalno - živi socijalno.
0 0 гласови
.
Pretplata
Obavesti me ukoliko
guest

0 Comments
Уграђене повратне информације
Погледај све коментаре