Više korisnika na mom sajtu. Kvalitetniji saobraćaj. Svi stavljamo ove želje na našu novogodišnju listu, ali kako da znamo da li smo ih ispunili ili ne?
Dobra povezanost između stranica internim i eksternim linkovima pomaže u generisanju većeg broja poseta, a intuitivna navigacija će duže zadržati korisnika na sajtu. Da li je dovoljno znati ovo?
U ovom članku pogledaćemo različite načine analize ponašanja korisnika. Pitaćemo se odakle dolaze i sa koje stranice odlaze, kao i na druge detalje na koje treba obratiti pažnju ako želite da poboljšate celokupno iskustvo svojih kupaca, čitalaca ili obožavalaca na mreži.
Imate prijatelja sa sjajnom poslovnom idejom koji još nema veb sajt? Podelite ovu sjajnu priliku sa njim da bude 100% onlajn sa WordPress sajtom, besplatnim .rs domenom i gotovim SSL sertifikatom za samo 275 RSD mesečno. Odlične ideje počinju najmanjim korakom.
Ispitajte dolazni saobraćaj
Dobar početak Vaše analize je pregled odakle dolazi većina posetilaca Vašeg sajta. Na ovaj način ćete dobiti informacije o tome gde da usmerite svoje napore i kako da izgradite svoju reklamnu strategiju.
Ako tek pokrećete svoj sajt ili prodavnicu, većina korisnika će verovatno doći sa reklamnih kanala koje najčešće koristite. Ako se oglašavate na društvenim mrežama, sasvim je prirodno da Vas ljudi pronađu i posete Vaš sajt odatle. Sa jednim komunikacionim kanalom to je lako. Međutim, ako koristite e-mail marketing, na primer u kombinaciji sa oglašavanjem na Google-u, važno je biti u stanju da razlikujete broj posetilaca iz dva izvora.
Direktni saobraćaj takođe ne treba potcenjivati, ali će se pojaviti u statistici kada već imate reputaciju iza sebe. Da bi direktno i svrsishodno ušli na Vaš sajt, korisnici moraju znati ime Vašeg brenda i Vaš sadržaj. Ovi korisnici su Vam veoma važni, jer su oni ti koji će najverovatnije preduzeti željene akcije – pretplatiti se na bilten, naručiti, kontaktirati Vas za ponudu itd. Pratite ovu metriku i radite na povećanju direktnog saobraćaja.
Ako vidite mnogo poseta iz organske pretrage na mreži, onda možete da zahvalite kreatorima sadržaja za Vaš sajt. To znači da je optimizovan za pretraživače, ali i da je koristan za korisnike koji kod Vas pronalaze odgovore na svoja pitanja. Ne prestajte da radite na tome, jer ćete kroz dobar SEO steći vrhunske pozicije u pretrazi i nove posetioce potpuno besplatno.
Najpopularnija platforma za pregled i izveštavanje o dolaznom saobraćaju na sajt je Google Analytics. Ukoliko Vaš sajt nije povezan sa Google Analytics-om, ovde ćemo pokazati kako to da uradite za WordPress sajt.
Zatim, iz menija Acquisition, izaberite All traffic -> Channels i u tabeli ćete pronaći sve kanale preko kojih korisnici ulaze na Vaš sajt.
Pored liste kanala duž vertikale, duž horizontale ćete videti i razne važne indikatore – ukupan broj korisnika, broj novih korisnika, broj sesija koje su ovi korisnici imali, trajanje sesije i stranice pregledane u njoj.
Uz njihovu pomoć možete razlikovati sa kog kanala dobijate najviše, ali i sa kog – najkvalitetniji saobraćaj. Korisnici koji provode više vremena verovatno su zainteresovaniji od onih koji odu za nekoliko sekundi. Ukoliko imate onlajn prodavnicu, u poslednjim kolonama moći ćete da prijavite konačni cilj – porudžbine i njihovu vrednost.
Ovi podaci će Vam biti polazna tačka prilikom donošenja naknadnih odluka i pružiće jasnoću gde i šta treba da optimizujete.
Analizirajte kuda korisnici idu dalje
Protok korisnika na Vašem sajtu nije ništa manje važan od njihovog izvora. Kako dolaze do porudžbine – sa prve stranice koju posete ili tek nakon pregleda nekoliko stranica na sajtu? Ako je u pitanju ovo drugo, možda ćete morati da optimizujete putanju korisnika. Što je više klikova, veća je šansa da će neki od nedovoljno motivisanih potencijalnih kupaca odustati i otići.
S druge strane, ako su ponuđena roba ili usluge složenije, možda korisnici treba da pogledaju, pročitaju više, uporede cene. Pored toga, ako odu nakon samo jedne stranice, možda je dobra ideja da poboljšate navigaciju na Vašem sajtu. Postoji rizik da korisnici neće biti dobro orijentisani gde da nastave.
Prilagodite svoju odluku prirodi svog posla, ali imajte na umu da je osnovno pravilo – što lakše, brže i direktnije, to bolje.
Na platformi Google Analytics možete dobiti mnoštvo pregleda podataka o temi u meniju Behaviour -> Behaviour Flow.
Proučite šta rade na svakoj pojedinačnoj stranici
Vreme je da se fokusirate na detalje. Identifikujte stranice na kojima Vaši korisnici provode najviše vremena – čitajući članak, pregledajući funkcije, naručujući i proučite šta tačno rade na njima.
Koliko duboko po stranici skroluju, u kojim oblastima pomeraju kursor i gde klikću. Ove informacije će Vam pomoći da pronađete slabe i jake oblasti svake stranice, elemente koji privlače pažnju i one koji ostaju neprimećeni. Shvatićete da li su to dugmad na koja želite da skrenete pažnju ili dodatni elementi koji odvlače pažnju i negativno utiču na nju. Imaćete priliku da premestite važne informacije do kojih možda niko ne može da dođe na vidljivije mesto. A zašto ne biste poboljšali i proces naručivanja, koji može odbijati korisnike i uzrokovati da napuste svoje korpe.
Pogodan alat za ova zapažanja je, na primer, Hotjar.
Hotjar Vam omogućava da pregledate zapise sesija vVših korisnika, kao i da kreirate takozvane Heatmaps za različite stranice. Oni Vam pružaju sažete informacije o ponašanju korisnika samo na datoj stranici.
Tražite njihove povratne informacije
Svrha svih gore navedenih zapažanja jeste da sprovedete promene koje smatrate neophodnim, a zatim pratite kako se one doživljavaju. Jednostavan način je da direktno pitate svoje kupce. Ostavite kratak upitnik u njihovim profilima kupaca ili u iskačućem prozoru na početnoj stranici. Možete im ga poslati i putem e-pošte. Ne plašite se da započnete razgovor. Vaši kupci će biti srećni kada znaju da cenite njihovo mišljenje.
Jedino na šta treba biti oprezni jeste da ne preterujete sa učestalošću komunikacije ili dužinom upitnika, jer će to dosaditi i odbiti neke korisnike.
Redovno pregledajte i analizirajte statistiku koju imate o korisnicima Vaše veb stranice ili prodavnice. Ona će Vam dati početnu tačku za pravi sadržaj, uspešnu marketinšku strategiju i inovacije u Vašem poslovnom modelu.
Uvek se stavite u poziciju svojih kupaca – najverovatnije žele da od Vas dobiju isti stav, jednostavnost korišćenja i brzinu sajta kao što biste Vi želeli da ste u njihovoj poziciji.