Elektronska trgovina: tendencije danas

Kada smo ušli u 2020. godinu retko ko je mogao da pomisli da ćemo par meseci kasnije biti svedoci radikalnih promena na globalnom nivou. Ova godina predstavlja jedan veliki izazov u mnogim aspektima – promenili smo svoje navike, socijalne aktivnosti, hobije…a nesumnjivo smo najveće promene primetili u biznis sredini.

Elektronska trgovina je postala jedna od najaktuelnijih tema u prethodnih nekoliko meseci, a samim tim i povukla sa sobom mnoga pitanja: Da li mali i srednji biznisi uspevaju da prodaju onlajn? Da li domaće tržište ima dovoljno poverenja u onlajn prodavnice? Da li je e-trgovina doživela svoj vrhunac ili je ovo tek početak jedne nove ere u trgovini?

Kako je hosting neizostavni deo slagalice zvane elektronska trgovina, ovu temu smo pratili i nastavićemo da pratimo i nakon što se situacija povodom pandemije COVID-19 završi. Iz tog razloga smo želeli da popričamo i sa specijalistima u oblasti elektronske trgovine, te smo porazgovarali sa našim partnerom Nemanjom Kandićem, predstavnikom Alta Solutions.

Cela ova situacija se događa globalno i ljudi su prvobitno reagovali uplašeno. U nekim trenucima je podsećalo na Svetsku ekonomsku krizu iz 2008. godine, s tim da je osnovna razlika to što se čini da su kompanije danas manje zadužene i imaju određeni resurs pomoću kog mogu da isprate celu situaciju. Druga faza je već bila prihvatanje – shvatili smo da ne možemo da dozvolimo da ovo traje dugo, preduzeli mere da sačuvamo sopstveno zdravlje i da adaptiramo svoj biznis. Preko 90% naših klijenata su rekli: „Okej, iako nećemo ići po planu, nastavićemo sa radom i adaptirati se situaciji“. Za ovaj period smo uspeli da održimo sve klijente – štaviše, kako su ljudi počeli da primećuju potrebu za onlajn prodajom, potražnja za našim uslugama je porasla za 100%.

Šta kažu statistike?

Po Nemanjinim rečima, dobar broj kompanija je primetio pik u posetama – to samo dodatno potvrđuje činjenicu da jednom sajtu mora biti omogućeno dovoljno resursa kako bi odgovorio potražnji.

Postoji veliki broj trgovaca koji nemaju konkretno e-commerce rešenje, već improvizuju i prilagođavaju svoje procese. To je posledica jednog velikog izazova koji je pandemija postavila celom e-commerce ekosistemu: ulivanje poverenja klijentima u onlajn prodavnice, suočavanje prodavnica sa naglim porastom upita, povećanje kapaciteta kurirskih službi i sl.

„Na globalnom nivou, tokom COVID-19 e-commerce je porastao za oko 50%, a broj isporuka za 90%. Najveći rast se primećuje u broju jediničnih isporuka, dostava namirnica i higijenskih proizvoda. Neka procena je da se trećina kupaca ne bi vraćala u tradicionalne (brick-and-mortar) prodavnice, već će nastaviti da naručuje preko Interneta“.

Nemanja je podelio da se tokom vrhunca novonastale situacije primećuje ogroman rast narudžbina u određenim sektorima kao što su prodavnice koje se bave higijenom, suplementima i dečijom opremom – čak od 3 do 5 puta. Ističe da se ovaj trend rasta neće nastaviti na isti način – ali prognoza je da će se broj i vrednost narudžbina značajno uvećati i u mnogim drugim sektorima prodaje u odnosu na period pre COVID-19.

Koja god grana prodaje bila u pitanju, suština je da se prilagodi novonastaloj situaciji i ostane samoodrživa:

„Još jedna dobra stvar u svemu ovome je što dolazimo do osvešćenja velikog broja trgovaca – većina njih je shvatila kakav, u stvari, potencijal ima ulaganje u onlajn prisustvo. Ista je situacija i sa procesom automatizacije – postoje slučajevi u kojima u lancu upravljanja narudžbinama učestvuje tek nešto više od 10 ljudi i taj lanac može podneti 5 puta veći broj zahteva od lanca sa više od 30 ljudi. Svi slični problemi se dodatno primećuju u ovakvim neočekivanim situacijama, pa shvatamo koliko je, u stvari, važan proces automatizacije i integracije“.

Era nakon popuštenih mera

Iako se mere popuštaju, ne možemo da tvrdimo da će se sve vratiti na staro – pogotovo kada su u pitanju navike kupaca:

“Još uvek se ne može odgovoriti na ovo pitanje sa sigurnošću, ali se već primećuju neke tendencije. Na primer, prodaja fizičke robe će pretrpeti promene, kao posledica izbegavanja fizičkog kontakta. Takođe, plaćanje pouzećem je ranije predstavljalo oko 80% izabranog načina plaćanja robe. Prisećam se viralnih priča poput „Naručio tablet – stigla cigla“ koje su toliko uzele maha, da su stvorile veliko nepoverenje kod ljudi kada je u pitanju onlajn plaćanje i preuzimanje robe. Tokom ove situacije se to prilično promenilo jer su ljudi shvatili da plaćanje putem Interneta nije nebezbedno, da njihovi podaci ostaju samo u banci putem koje se plaćanje vrši i da će roba stići na adresu koju su uneli”.

Da li će ljudi imati veće poverenje u domaće kompanije?

Poverenja u inostrane kompanije ima odavno, ali nakon cele novonastale situacije smo u velikoj meri morali da se oslanjamo na domaće. Ovo nesumnjimo postavlja jednu osnovu za dalji razvoj domaćih elektronskih prodavnica u pozitivnom smeru.

“Veliko poverenje u inostrane kompanije je tu zbog velikih kompanija poput, na primer, Aliexpress-a koje su tokom godina ostavili dobar utisak na potrošače u Srbiji. Klijent je uvek u pravu i to stvara pozitivan lančani efekat. Snaga brenda je toliko zastupljena da se primećuje da u Srbiji trenutno nemamo toliko dominantnih imena, analognih inostranim. Ovo samo pokazuje da domaće kompanije koje teže da izgrade brend i direktno se obraćaju kupcu imaju mogućnost da iskoriste pun potencijal domaćeg tržišta i razviju dobar odnos sa svojim klijentima” – kaže Nemanja.

Dobar izlog ili onlajn prodavnica – ili oba?

Neke kompanije su do sada smatrale da je dovoljno imati radnju i izlog na dobroj lokaciji. Kao posledica razvoja novih tehnologija, a i navika ljudi nakon pandemije ovo više nije situacija. 

„Neke prodavnice su pokušale da razviju i svoje onlajn kanale, ali se nisu posvetile dovoljno – a ukoliko nema fokusa, nema ni rezultata. Još jedan od razloga su i loša iskustva sa veb-developerima ili sa nekim drugim partnerima, što ih dalje demotiviše da se okrenu ka onlajn kanalima prodaje. Ono što je zajedničko je nedostatak pravih informacija, nedovoljno znanje o temi i nepotpun uvid u pun potencijal elektronske trgovine“.

Saveti za početnike

Imajući u vidu sve rečeno iznad, primećuje se da elektronska trgovina postaje sve zastupljenije rešenje za trgovce. Zato smo, za kraj, pitali Nemanju koja bi bila 3 osnovna saveta za trgovce koji tek počinju svoju onlajn adaptaciju i ulaze u vode elektronske trgovine.

Posvetite se: Ukoliko već možete toliko dobro prodavati putem interneta nemojte zaboraviti da taj kanal prodaje zahteva veliki fokus, kao i resurse.

Informišite se: Informacije o samom procesu i toku izgradnje internet prodavnice proverite iz više izvora i tek onda donesite odluku, jer je izbor pravih partnera jedna od najvažnijih odluka koju trebate doneti.

Pokrenite se: Internet prodaja treba prodavati više nego vaša najbolja maloprodaja u sistemu – zato budite slobodni da se upustite u taj proces.


Zahvaljujemo se Nemanji na vrlo prijatnom razgovoru, a sve trgovce koji razmišljaju o onlajn adaptaciji savetujemo: budite smeli! Jer sada je pravo vreme da budete onlajn.


Magdalena Vasev
Magdalena Vasev
Marketolog u IT-ju, IT-jevka u marketingu: Magdalena ima mnogo nadimaka i još više interesovanja. Razapeta između kreativnosti i logike, trudi se da svakodnevno nauči nešto novo i u istoj meri naučeno podeli sa drugima. Diše digitalno - živi socijalno.
0 0 гласови
.
Pretplata
Obavesti me ukoliko
guest

0 Comments
Уграђене повратне информације
Погледај све коментаре